O technologii na głos – Odcinek 89: Transport intermodalny | Cykl „Obok logistyki”

Okładka podcastu "O technologii na głos" z Martą Waldmann, ekspertką Łukasiewicz - PIT, zdjęcie ekspertki w tle, napis "Transport intermodalny"

💡Przewożenie kontenera z towarem różnymi środkami transportu wygląda skomplikowanie, ale przynosi wiele korzyści – od finansowych po ekologiczne. O transporcie intermodalnym Marcin Tomkowiak rozmawia z Martą Waldmann z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

💡Jak wygląda on w Polsce? Jak poza granicami naszego kraju? Jaka jest jego przyszłość? Posłuchajcie!

Czym jest transport intermodalny?

Transport intermodalny to metoda przewozu, w której co najmniej dwa różne środki transportu wykorzystywane są do dostarczenia ładunku, przy czym sama jednostka ładunkowa (np. kontener) pozostaje niezmieniona. Najczęściej spotykane kombinacje to:

  • Kolej + transport drogowy – dłuższe trasy pokonywane koleją, a ostatni odcinek realizowany ciężarówką.

  • Statek + kolej + transport drogowy – kontenery przewożone morzem, następnie koleją i na koniec transportem drogowym do finalnego odbiorcy.

Największe zalety transportu intermodalnego

1. Ekologia i zrównoważony rozwój

Transport intermodalny znacząco ogranicza emisję CO₂, ponieważ większość trasy pokonywana jest koleją lub statkiem, które są bardziej ekologiczne niż transport drogowy. Jeden pociąg może przewieźć nawet 40 kontenerów, co oznacza mniej ciężarówek na drogach i mniejsze zatłoczenie.

2. Optymalizacja kosztów

Chociaż początkowo transport intermodalny może wydawać się droższy, na dłuższą metę pozwala zaoszczędzić na paliwie i kosztach operacyjnych. Kolej jest tańszą opcją na długich dystansach, a transport drogowy ograniczony do krótkich odcinków zmniejsza zużycie paliwa.

3. Bezpieczeństwo ładunku

Mniejsza liczba przeładunków oznacza niższe ryzyko uszkodzenia towaru. Transport kolejowy i morski są również mniej podatne na wypadki drogowe, co zwiększa bezpieczeństwo przewozu.

4. Redukcja zatłoczenia dróg

Przeniesienie części transportu z ciężarówek na kolej pomaga ograniczyć korki na drogach, co wpływa na większą płynność ruchu i mniejsze zużycie infrastruktury drogowej.

Wyzwania transportu intermodalnego

1. Koordynacja różnych środków transportu

Wymaga precyzyjnej synchronizacji między przewoźnikami kolejowymi, drogowymi i morskimi, co bywa skomplikowane.

2. Infrastruktura

Polska posiada około 40 terminali intermodalnych, ale ich rozmieszczenie wciąż nie jest optymalne. Więcej terminali oznaczałoby większą dostępność tej formy transportu.

3. Opłacalność

Aby transport intermodalny był konkurencyjny, konieczne jest pokonywanie tras dłuższych niż 300 km. Krótsze trasy są często bardziej opłacalne dla transportu drogowego.

Przyszłość transportu intermodalnego

W Europie transport intermodalny jest bardziej rozwinięty niż w Polsce. W krajach takich jak Niemcy, Holandia czy Belgia funkcjonuje gęstsza sieć terminali oraz wsparcie rządowe dla przewozów kolejowych. W Polsce również podejmowane są kroki w celu rozwoju tej formy transportu, m.in. poprzez modernizację infrastruktury kolejowej i budowę nowych terminali.

Doradztwo logistyczne

Sprawdź naszą ofertę z obszaru logistyki